SME

Modernizáciu trate na Záhorí štát označil za strategickú. Mešká už roky

Železnice očakávajú rýchlejšiu prípravu projektu.

Železničná stanica v Sekuliach.Železničná stanica v Sekuliach. (Zdroj: ŽSR)

BRATISLAVA. Prestavba najvyťaženejšej železničnej trate na Slovensku z Bratislavy k českým hraniciam sa možno o čosi priblížila. Štát ju zaradil medzi tzv. strategické investície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice vyhlásili tender ešte v roku 2017 a sľubovali rýchlosť 200 kilometrov za hodinu do roku 2020. Projekt mešká a na trati sú výluky. Teraz očakávajú, že sa zjednoduší a zrýchli projektová príprava, najmä územné konania či vysporiadanie pozemkov.

Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Jozef Ráž ml. (Smer), dokonca tvrdí, že sa čiastočne podarí dobehnúť aj zameškaný čas.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebné práce sa nezrýchlia

Kým príprava projektov pre strategické investície sa zrýchliť môže, výstavba nie. „Stanovenie technických a technologických postupov nie je možné zrýchliť či obchádzať,“ povedala hovorkyňa Železníc SR Vladimíra Bahýlová

Ministerstvo dopravy koncom mája vydalo stavebné povolenie na opravu trate medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom. Zastávku Devínske Jazero už v minulosti prestavali.

„Začiatok stavebných prác predpokladáme ku koncu júla,“ hovoria po novom železnice. Na svojom webe majú informácie o nadchádzajúcich výlukách a úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom mali naplánovaný už na jún.

„Procesy sú už rozbehnuté a všetko smeruje k tomu, že viaceré povolenia budú nasledovať už v najbližšom období,“ ubezpečuje ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálny termín dokončenia modernizácie je 31. december 2027. Podľa Poláčikovej je cieľom, aby Slovensko neprišlo o európske peniaze.

Práce sú naplánované v úseku Devínska Nová Ves (mimo stanice) po Malacky (vrátane stanice) a od Kútov (mimo stanice) po hranicu s Českom.

Termín podľa železníc neznamená, že sa všetky práce ukončia v jednom čase. „Bude prichádzať k postupným odovzdávaniam jednotlivých častí stavby do predčasného užívania.“

V Sekuliach nezastavujeme

Časť trate z Kútov po hranicu je zatiaľ jedinou, kde sa začali stavebné práce. Napriek tomu je zavedený výlukový cestovný poriadok na celom úseku až po Bratislavu. Vlaky jazdia po jednej koľaji a dlhšie, hoci funkčné sú obe koľaje.

Večerné vlaky z Bratislavy už tri mesiace nestoja v Sekuliach, kde nemajú výpravcu. Po večeroch je na stanici len dozorca výhybiek.

SkryťVypnúť reklamu

„V danej veci sa nič nezmenilo. Železnice od začiatku s obcami nekomunikujú,“ povedal SME starosta obce Adrián Krajčír. Čiastočnou náhradou je len linka regionálnej autobusovej dopravy z Malaciek do Borského Svätého Jura.

Bahýlová potvrdila, že nedostatok výpravcov v regióne trvá, a železnice nevedia, kedy vlaky v Sekuliach začnú zastavovať. Odvolala sa na bezpečnostné dôvody.

Vyškolenie nového zamestnanca železnice vraj nedokážu urýchliť. „Proces školenia nového výpravcu trvá takmer rok,“ hovorí Bahýlová.

Ministerstvo tvrdí, že železnice už urobili kroky, aby sa to neopakovalo. „Na zásadnú zmenu je však potrebný dlhší čas, lebo nových zamestnancov nenájdeme a nevyškolíme okamžite.“

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 393
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 990
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 215
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 103
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 784
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 652
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 646
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 309
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 455
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 205
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 322
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 210
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 490
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 833
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 558
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu